StyleVision
Beauty by Roos Hairextensions op cover StyleVision Beauty by Roos Hairextensions in stylevision artikelBeauty by Roos Hairextensions artikel in stylevision

StyleVision

Roos van Binsbergen heeft in een paar jaar een jaloersmakende carrière opgebouwd. Na zelf jarenlang een trouwe afnemer te zijn geweest van hairextensions, slaagt ze in 2003 voor haar diploma om de extensions zelf te mogen zetten. Vier jaar later opent ze haar eigen salon in Hengelo Beauty by Roos, een salon die enkel gericht is op hairextensions. Uniek in Nederland.

 

Hairextensions – Een schot in de Roos

Niet dat het ophoudt bij deze salon, Roos wilde meer. Sinds 2007 heeft Roos in totaal vijf salons geopend door heel Nederland. Zo vond in 2009 de opening van de salon in Amersfoort plaats, in 2010 de derde salon in Den Haag, 2011 is het jaar van de opening in Den Bosch en last but not least werd in 2012 de salon in Amsterdam Zuid geopend. In deze laatste vestiging spreken we af met Roos om het te hebben over haar mooie carrière en haar nieuwste uitdaging, haar eigen extensionlijn.

 

Waar ben ik aan begonnen?

Roos: “Op mijn 21e schreef ik al mijn eerste ondernemingsplan voor Beauty by Roos, maar ik vond mezelf toch nog iets te jong. Ik kwam eigenlijk helemaal niet uit de kapperswereld vandaan, maar ik droeg zelf al jaren extensions. Ik heb van nature namelijk heel dun haar en dit vond ik vreselijk. Ik heb me hier verder in verdiept en ben toen een opleiding voor hair extensions gaan volgen. Na veel werkervaring te hebben opgedaan, heb ik in 2007 de sprong gewaagd en mijn salon in Hengelo geopend. Erg spannend, want rond deze tijd is ook de crisis begonnen. De salon moest een grote verbouwing ondergaan en bij het slaan van de eerste paal, dacht ik: ‘Waar ben ik aan begonnen?’.
Maar van de crisis word je ook weer creatief. Zo hebben we abonnementen geïntroduceerd voor de extensions. Klanten betalen per maand een bepaald bedrag en kunnen dan iedere drie of vier maanden hun extensions opnieuw laten inzetten. Omdat ze maandelijks een bedrag betalen, valt  dit minder op in hun uitgaven en hoeven ze niet bij ieder bezoek een smak geld te betalen. Zo wordt de drempel lager en ook bind je de klant aan je salon.”

 

Alles op voorraad

We vragen Roos naar het grote voordeel van Beauty by Roos. Waarom kiest een klant voor een van deze salons? Daar heeft ze een duidelijk antwoord op. “Kwaliteit, dat is bij ons echt het meest belangrijk. Alle meiden die in de salons staan hebben minimaal vijf jaar in een kapsalon gewerkt, zodat ze precies weten wat haar doet. Ook al kleuren we hier niet, we knippen de extensions wel mooi in het gewenste model. Ook krijgen ze allemaal een interne cursus van vijf weken. Je kunt echt geen extensions leren zetten in een paar dagen. Pas als ik mijn medewerker vertrouw met mijn eigen haar, dan mogen ze ook klanten behandelen. Het andere voordeel is dat al het haar hier op voorraad ligt. Er hoeft niets besteld te worden, dus klanten hoeven niet eerst langs te komen voor een consult. Vaak kijken we tijdens de behandeling nog hoe het uiteindelijke resultaat gaat worden. Ook de lengte wordt dan bepaald.”

 

Hairloxx

Maar het houdt niet op bij de vijf salons. Roos staat ook in 2013 niet stil. In maart is ze gestart met haar eigen hairextension lijn: Hairloxx. “In onze salons werken we met een laag segment en een hoog segment extensions. Maar een middensegment hadden we eigenlijk niet. Ik wil voor iedere klant iets kunnen aanbieden, of ze nou een kleinere of grote portemonnee hebben. Ik ben jarenlang op zoek geweest naar een goede kwaliteit extensions en heb onderzoek laten doen bij de Universiteit van Twente met verschillende soorten haar. Nu kan ik oprecht zeggen dat ik een topproduct heb gevonden. De extensions worden speciaal voor ons in Italië gemaakt. Wij leveren nu nog alleen aan onze eigen salons, maar binnenkort kunnen andere kapsalons Hairloxx ook bestellen. Wel wordt er altijd een cursus bij geleverd, want nogmaals, de kwaliteit staat voorop en dat betekent ook dat het zetten van de extensions aan deze eis moet voldoen. De extensions van Hairloxx worden met behulp van geluidsgolven vastgezet, dus is het niet schadelijk voor het natuurlijke haar. Er worden immers geen warmtebronnen gebruikt.”

 

Vliegende kapsters

Aangezien Roos bijna ieder jaar een nieuwe salon heeft geopend, vragen we of ze dit jaar nog een nieuwe stad in gedachten heeft. “Op dit moment niet. Ik ben druk bezig met Hairloxx en ook aan de bestaande salons heb ik mijn handen vol. Maar het kan zo zijn dat ik van de zomer beslis om er toch nog eentje te openen. Alle salons hebben dezelfde inrichting en uitstraling en het draaiboek kan zo worden uitgedraaid in de computer. Mijn vorige salon is ook in een paar weken ontstaan. Het belangrijkste is een mooi pand en goed personeel te vinden. Maar mijn huidige kapsters zijn super en vliegen van de ene salon naar de andere. Dat komt dus wel goed. Ik ben vrij impulsief, dus wie weet wat 2013 nog gaat brengen…

 

Trends volgens Roos

“De grootste trend is toch wel de natuurlijke look. Natuurlijk zijn er wel hypes, zoals de bekende veertjes waar nu veel vraag naar is, maar het woord zegt het eigenlijk al, dat zijn hypes. De meeste verzoeken in de salons zijn voor volumebehandelingen en de natuurlijk ogende kapsels. Een paar jaar geleden was mijn doelgroep van ongeveer 18 tot 35 jaar. Nu is dat verschoven van 18 tot 65 jaar. Oudere klanten willen vooral wat voller haar en ook hebben wij grijstinten op voorraad. Ik vind het leuk dat de doelgroep wat breder is geworden. Het komt nu echt uit de taboesfeer. Mijn oudste klant is 75 en geniet dagelijks van haar mooie kapsel.”