Top Hair Benelux – november 2017
Top-Hair-Special-Hairextensions-cover

Top Hair Benelux – november 2017

Roos van Binsbergen

 

Roos is samen met (zaken)partner Bart-Willem van Huizum eigenaar van het hairextensionmerk Hairloxx en heeft daarnaast 6 Beauty by Roos Hairextension salons in het hele land.

 

Mijn passie voor extensions komt door mijn eigen dunne haar. Toen ik hair extensions ontdekte, vond ik dat de hele wereld dit moest weten en dat vind ik nog steeds. Al op jonge leeftijd had ik de ambitie om een eigen bedrijf te beginnen, maar toen was ik pas 20 en zat nog op school. Dus ik heb eerst mijn opleiding afgerond en 5 jaar later ben ik Beauty by Roos begonnen. Pas daarna hebben we Hairloxx opgericht.

 

Wanneer geen extensions

Extensions kunnen ervoor zorgen dat klanten zo min mogelijk hinder ondervinden van haarproblemen zoals dun haar en afbrekend haar door ouderdom of hormoonproblemen. Heel soms kun je mensen met alopecia helpen. Maar deze klanten behandelen wij niet zelf, die sturen we altijd door naar een haarwerkspecialist. Dat geldt ook voor klanten met haaruitval na chemotherapie. Daar kan te veel misgaan, je weet niet wat er in die haarwortel speelt. Wij reden klanten aan om te wachten totdat het haar weer gezond is. In het algemeen kun je zeggen dat mensen met alopecia, na een chemobehandeling of met extreme haaruitval door medicatie beter geen extensions kunnen nemen.

 

Het adviesgesprek

Wij nemen daar echt de tijd voor. Omdat klanten vaak van ver komen, combineren we dat meteen met de 1e afspraak. Dat kan omdat we alles op voorraad hebben. We kunnen meteen tot de behandeling overgaan. Allereerst kijken we naar de wensen van de klant, maar ook of deze reëel zijn. Alleen als we tot de conclusie komen dat wat de klant wil ook echt kan, gaan we over tot het inzetten van extensions. Daardoor kan het ook voorkomen dat we klanten afwijzen omdat we hun wensen niet haalbaar vinden. Kappers zouden de mogelijkheden van extensions meteen moeten meenemen in het adviesgesprek.

 

Extra onderhoud

Het is belangrijk om eerlijk tegen je klanten te zijn. Als je extensions wilt, moet je wel bereid zijn om iets aan je haar te doen en daar tijd in te steken. Als je het haar aan de lucht wilt laten drogen na het wassen, kun je beter geen extensions nemen. Extensions moet je goed verzorgen. Dat valt best mee, maar het betekent wel droogföhnen, niet met natte haren slapen en als je gaat zwemmen het haar in een vlecht dragen. Het heeft wel wat onderhoud nodig. Klanten moeten zich dit realiseren voordat ze eraan beginnen. Maar verder kun je extensions behandelen als je eigen haar. Soms zijn klanten te voorzichtig met hun extensions. Wij raden ze altijd aan het haar juist heel goed te borstelen, zodat ze geen klitten krijgen.

 

Kosten

Extensions zijn niet goedkoop, het is echt wel een kostenpost. Na 3-4 maanden moeten ze eruit. Dat komt doordat de druk op de haarwortel te groot wordt. Normaal verlies je 100 haren per dag, dat betekent dat er steeds minder haren zijn om het gewicht van een aanhechting te dragen. De kosten van extensions kunnen nogal variëren en zijn afhankelijk van o.a. kwaliteit en de herkomst. Wij leveren alleen hoge kwaliteit en ook letten we erop dat onze extensions op ethische wijze zijn verkregen. Klanten en kappers moeten zelf ook opletten. Als extensions té goedkoop worden aangeboden, weet je dat er iets niet in de haak is.

Kappers vinden het vaak lastig om een dure behandeling te verkopen, maar je kunt nooit in de portemonnee kijken van de klant. Zorg wel dat je van te voren goed prijsafspraken maakt zodat er achteraf geen verrassingen zijn.

Wij bieden onze klanten de mogelijkheid om een abonnement af te nemen. Toch ben ik voorzichtig om andere salons dit ook aan te raden. Want je hebt altijd klanten die dan niet kunnen betalen en dat moet je dan als salon wel op kunnen vangen. Voor de klant is zo’n abonnement wel heel fijn omdat ze zo de kosten kunnen verdelen. Maar je neemt er wel een risico mee.

 

Ethiek

Wij hebben alleen extensions van echt haar en die komen uit India. India is een groot land, wij halen het haar uit een regio waar de dikte goed past bij Westers haar. Onze extensions komen bij de tempels vandaan. Die rituelen om het haar af te scheren bestond al eeuwen, alleen werd dat haar altijd verbrand. Totdat ene David Gold daar handel in zag en besloot dat haar op te kopen. Natuurlijk verdienen die tempels daar veel geld aan, maar van dat geld doen ze wel veel goed voor de hele gemeenschap. Die mensen laten hun haar toch afscheren en zo wordt er tenminste nog geld aan verdiend. Er wordt veel gespeculeerd, maar als er dan onderzoek wordt gedaan, blijkt dat er juist veel goeds wordt gedaan. Gelukkig weten steeds meer mensen dit ook en wij communiceren er daarom ook niet meer over.

 

Misvattingen

De grootste misvatting over extensions is wel dat het je haar zou afbreken en je er haarschade aan overhoudt. In feite is natuurlijk alles dat je aan je haar doet schadelijk. Verven, föhnen, wassen, noem maar op. Maar als je door een professional extensions lat zetten en je houdt je aan de adviezen, dan is er geen haarschade. Het is daarom wel zaak dat kappers die extensions willen aanbieden, zorgen dat ze goed getrainds zijn en ook in staat zin klanten goed voor te lichten.

Helaas heeft onze branche nog steeds last van ongediplomeerde mensen die aan het werk zijn. Maar uiteindelijk ben je als kapper wel verantwoordelijk voor het haar van je klant. Wij vinden het niet alleen belangrijk dat de klant gelukkig de deur uitgaat, maar dat zij na 4 maanden ook weer gelukkig terugkomt. Misschien voel ik dit ook zo sterk omdat ik weet hoe vrouwen met dun haar zich voelen. Ik ben blij dat er veel vrouwen zijn die zich door mijn eigen ervaring geïnspireerd voelen en daardoor ook durven te kiezen voor extensions.

Een andere misvatting is ook dat klanten denken dat extensions alleen is weggelegd voor vrouwen die mooi, lang wapperend haar hebben. Maar voor het merendeel zijn onze klanten vrouwen met ‘normale’ kapsels die meer volume willen. Gelukkig zijn extensions tegenwoordig helemaal geaccepteerd.

 

Kleuren

Onze extensions kun je verven. We raden alleen af om de extensions weer te ontkleuren, omdat dit proces al eens gedaan is met het donkere Indiase haar. Bovendien gaan extensions altijd anders oplichten dan je eigen haar. Maar zolang je het haar niet gaat blonderen, is kleuren geen enkel probleem.

 

Bondingen

Wij werken met keratinebondingen. Gelukkig zie je wel dat de aanhechtingen steeds kleiner worden. Deze kunnen zowel plat als rond ingezet worden. We kijken heel goed welke soort het beste bij de klant past. Er zijn nog veel meer methodes en natuurlijk hebben we weleens overwogen er iets aan toe te voegen. Maar we zijn heel tevreden met dit systeem omdat klanten hier absoluut geen haarschade door zullen ondervinden. Daarom kiezen we voor één hechtingmethode, maar bieden we wel verschillende merken aan. Want niet ieder merk past bij iedere haarsoort, krul en de dikte van het haar.

 

Welke salons

Voor ons eigen merk Hairloxx hebben we wel bepaalde criteria waar een salon aan moet voldoen. Basisvoorwaarde is dat een salon een KvK-nummer moet hebben. Daarnaast willen we niet leveren aan salons die met synthetisch haar werken. We bieden trainingen aan tegen betaling en daarnaast hebben we een helpdesk waar kappers terecht kunnen met vragen.

 

Investering

Kappers die serieus extensions willen aanbieden, raad ik altijd aan om te zorgen dat ze de meest gangbare kleuren in diverse lengtes op voorraad hebben. Op het moment dat je het hebt hangen, kun je de klant meteen helpen en verkoop je ook veel sneller. Daarnaast zijn de trainingen erg belangrijk. Zorg dat je personeel goed getraind is. Dat hoeft niet iedereen te zijn, je kunt beter een of twee medewerkers hebben die gespecialiseerd zijn. En natuurlijk is het belangrijk dat je medewerkers enthousiast zijn over extensions en ze het liefst zelf ook dragen. Dat is toch je visitekaartje en hierdoor zullen klanten ook eerder voor extensions kiezen. Bij ons krijgen medewerkers elke 4 maanden nieuwe extensions en we zien dat dit werkt.